- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Renault Clio

Sporty Clio med sporty egenskaber


Af Søren Clauding – 26. juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Renault Clio, som lanceres i Danmark først i august, er helt igennem ny. Designet er helt nyt, selvom det har umiskendelige fælles træk med den seneste model, drivlinerne er nye, og så er undervogn og platform også helt ny.

 

Renault kalder den nye modulære platform CMF-B, den er udviklet i et tværgående samarbejde indenfor Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen og Clio er den første model overhovedet baseret derpå. En af grundtankerne bag den nye platform har været, at forene de under normale omstændigheder vanskeligt forenelige ønsker om en på en gang komfortabel og køredynamisk bil.

 

Målet nået

Oplevelsen af de to versioner, der var tilgængelige i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af de  nye Clio - udgaven med 100 hestes hhv. 130 hestes benzinmotorer - bekræfter, at man har nået målet. Selvfølgelig indenfor de økonomiske rammer, en Clio skal befinde sig.

 

Den er ikke bare velkørende, stabil og komfortabel, men affjedringen er også spændstig uden at være stram. Bilerne var begge udrustet med 17" fælge med 205 mm brede 45 procent lavprofildæk, som selvfølgelig medvirker til oplevelsen. På den anden side arbejdede affjedringen så godt med ved hurtig kurvekørsel på ujævn vej, at den virkelig gjorde størstedelen af arbejdet.



  brosten var dækmonteringen ikke optimal, men hvilken dækmontering er det, i prisklassen omkring 140.000 kroner, som den nye Clio forventes at havne på i indstigningsversionen?

 

Dimensionerne afgørende

Undervognen er ikke grundliggende mere avanceret end man finder den hos de allerfleste konkurrenter i samme størrelse og prisklasse. Clio er 4,05 meter lang og en sådan størrelse rummer ikke plads til komplicerede hjulophæng, hvis der også skal være  både bagage- og kabineplads. McPherson for og en torsionsbagaksel bag er standarden i denne størrelse, men dimensionerne og proportionerne gør forskellen og her har Renault ramt rigtig godt.

 

Man har desuden reduceret undervognens vindmodstand og opererer ned en frihøjde på 13,5 cm. Det er ret tænkeligt, at også de parametre er en del af hemmeligheden bag resultatet. Et faktum er, at den nye Clio  kører rigtig godt og så er den desuden ret lydløs.


130-hestes motoren arbejder usandsynlig godt sammen med 7-trins EDC-gearet.


Overbevisende EDC

Begge de prøvekørte motorer trækker godt og især 7-trins EDC-gearet var overbevisende. Op-skiftene kom prompte og skete ekstremt hurtigt. Og nedskiftende var også usædvanlig hurtige, hvilket jo ikke normalt er en dobbeltkoblingsgearkasse største styrke.

 

Usædvanligt for en bil i denne prisklasse er Fuld LED forlygter standard. Og så kan Clioen fåes med en hel stribe af kørehjælpemidler. Det høje elektroniske sikkerhedsniveau er en af faktorerne bag de fem EuroNCAP stjerner, som bilen tilbage i maj måned allerede har opnået.

 

Avancerede kørehjælpemidler

Et 360 grader kamera samt automatisk nødbremse med cyklist- og fodgænger genkendelse er helt nye tilbud hos Renault. Og så kan en Clio også fås med et system, der kombinerer adaptiv fartpilot med vognbaneassistent, herunder vognbane centrering. Systemet fungerer fra 0-160 km/t og inkluderer en køkørsels funktion som betyder, at fartpiloten bremser bilen helt ned til nul og sætter den i gang igen automatisk i op til 3 sekunder.


Bakkameraet er elegant indbygget i logo'et på bagklappen.


Systemet får input fra såvel en radar som et kamera. Og systemet er kan operere sådan, at fartpilot og aktiv vognbaneassistent er uafhængige af hinanden. Man skal dog op i udgaven med 130 hestes motor og EDC gear for at opnå det hele.

 

I øvrigt er en konventionel fartpilot standard på alle udstyrsudstyrsniveauer. Systemet Easy Connect samarbejder med Renault EASY LINK og adgangen dertil fås som hovedregel via 9,3" skærmen i midterkonsollen.


Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Helt ny Clio skal udbygge succes'en


Vi har prøvekørt den helt nye Renault Clio på portugisiske provinsveje. Fuld HD.



RS-Line udstyret understreger Renaults sportslige tradition. Den blå Clio var udstyret med den 4-cylindrede 130-hestes turbobenzinmotor samt 7-trins EDC-gear.

Hurtige fakta om den nye Renault Clio


Introduktion i Danmark: august 2019

 

Benzinmotorer:

3 cyl 1,0 uden turbo, 72 hk, 95 Nm/3600 omdr./min, fartpræstationer og forbrug ikke oplyst.

3 cyl 1,0 turbo, 100 hk, 160 Nm/2750 omdr./min, 0-100 km/t : 11,8 sekunder, 187 km/t. 22,7 km/l. WLTP.

4 cyl 1,3 turbo, 130 hk, 240 Nm/1600 omdr./min, 0-100 km/t : 9,0 sekunder, 200 km/t. 19,2 km/l. WLTP.

 

Dieselmotorer:

4 cyl 1,5 turbo, 85 hk, 220 Nm/1750 omdr./min, 0-100 km/t : 14 7 sekunder, 178 km/t. 27,8 km/l. WLTP.

4 cyl 1,5 turbo, 115 hk, 260 Nm/2000 omdr./min, 0-100 km/t : 9,9 sekunder, 197 km/t. 27,8 km/l. WLTP.

 

Længde: 4,05 meter.

Bagagerum: 391 liter/366 liter (diesel)


Link til importøren





Pletterne på bagsæderne er ikke standard... Til gengæld er det standard at kunne opnå et næsten plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt