Den helt nye Renault Clio,
som lanceres i Danmark først i august, er helt
igennem ny. Designet er helt nyt, selvom det har
umiskendelige fælles træk med den seneste model,
drivlinerne er nye, og så er undervogn og platform
også helt ny.
Renault kalder den nye
modulære platform CMF-B, den er udviklet i et
tværgående samarbejde indenfor
Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen og Clio er den
første model overhovedet baseret derpå. En af
grundtankerne bag den nye platform har været, at
forene de under normale omstændigheder vanskeligt
forenelige ønsker om en på en gang komfortabel og
køredynamisk bil.
Målet nået
Oplevelsen af de to
versioner, der var tilgængelige i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af de
nye Clio - udgaven med 100 hestes hhv. 130
hestes benzinmotorer - bekræfter, at man har nået
målet. Selvfølgelig indenfor de økonomiske rammer,
en Clio skal befinde sig.
Den er ikke bare velkørende,
stabil og komfortabel, men affjedringen er også
spændstig uden at være stram. Bilerne var begge
udrustet med 17" fælge med 205 mm brede 45 procent
lavprofildæk, som selvfølgelig medvirker til
oplevelsen. På den anden side arbejdede affjedringen
så godt med ved hurtig kurvekørsel på ujævn vej, at
den virkelig gjorde størstedelen af arbejdet.
På
brosten var dækmonteringen ikke optimal, men
hvilken dækmontering er det, i prisklassen omkring
140.000 kroner, som den nye Clio forventes at havne
på i indstigningsversionen?
Dimensionerne
afgørende
Undervognen er ikke
grundliggende mere avanceret end man finder den hos
de allerfleste konkurrenter i samme størrelse og
prisklasse. Clio er 4,05 meter lang og en sådan
størrelse rummer ikke plads til komplicerede
hjulophæng, hvis der også skal være
både bagage- og kabineplads. McPherson for og
en torsionsbagaksel bag er standarden i denne
størrelse, men dimensionerne og proportionerne gør
forskellen og her har Renault ramt rigtig godt.
Man har desuden reduceret
undervognens vindmodstand og opererer ned en
frihøjde på 13,5 cm. Det er ret tænkeligt, at også
de parametre er en del af hemmeligheden bag
resultatet. Et faktum er, at den nye Clio
kører rigtig godt og så er den desuden ret
lydløs.
130-hestes motoren arbejder
usandsynlig godt sammen med 7-trins EDC-gearet.
Overbevisende
EDC
Begge de prøvekørte motorer
trækker godt og især 7-trins EDC-gearet var
overbevisende. Op-skiftene kom prompte og skete
ekstremt hurtigt. Og nedskiftende var også
usædvanlig hurtige, hvilket jo ikke normalt er en
dobbeltkoblingsgearkasse største styrke.
Usædvanligt for en bil i
denne prisklasse er Fuld LED forlygter standard. Og
så kan Clioen fåes med en hel stribe af
kørehjælpemidler. Det høje elektroniske
sikkerhedsniveau er en af faktorerne bag de fem
EuroNCAP stjerner, som bilen tilbage i maj måned
allerede har opnået.
Avancerede
kørehjælpemidler
Et 360 grader kamera samt
automatisk nødbremse med cyklist- og fodgænger
genkendelse er helt nye tilbud hos Renault. Og så
kan en Clio også fås med et system, der kombinerer
adaptiv fartpilot med vognbaneassistent, herunder
vognbane centrering. Systemet fungerer fra 0-160
km/t og inkluderer en køkørsels funktion som
betyder, at fartpiloten bremser bilen helt ned til
nul og sætter den i gang igen automatisk i op til 3
sekunder.
Bakkameraet er elegant
indbygget i logo'et på bagklappen.
Systemet får input fra såvel
en radar som et kamera. Og systemet er kan operere
sådan, at fartpilot og aktiv vognbaneassistent er
uafhængige af hinanden. Man skal dog op i udgaven
med 130 hestes motor og EDC gear for at opnå det
hele.
I øvrigt er en konventionel
fartpilot standard på alle udstyrsudstyrsniveauer.
Systemet Easy Connect samarbejder med Renault EASY
LINK og adgangen dertil fås som hovedregel via 9,3"
skærmen i midterkonsollen.
|